MENY

Ny professor II ved Læringsmiljøsenteret

Professor Dagmar Strohmeier er nylig ansatt som professor II ved Læringsmiljøsenteret og Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora.

Bilde av professor Dagmar Strohmeier.

Dr. Strohmeier skal være tilknyttet forskergruppen Mangfold og inkludering. Her skal hun videreføre egne prosjekter, samt utvikle nye i samarbeid med senteret og fakultetet.

- Dette gleder jeg meg til, først denne kick off-samlingen vi har nå, og videre når jeg kommer tilbake i juni. Jeg håper og tror at vi kommer til å dra nytte av hverandres erfaringer i gruppen, sier Dr. Strohmeier.

Til daglig arbeider Dr. Strohmeier ved University of Applied Science Upper Austrian, Linz i Østerrike, men kommer til Stavanger med jevne mellomrom. Programmet for den første turen til Norge, var delt mellom avdelingene i Stavanger og Porsgrunn. I Stavanger var det møter på fakultetsnivå for å utvikle et PhD-kurs som foreløpig har arbeidstittelen «Contemporary perspectives on diversity, inclusion and education». I Porsgrunn var det møte i forskergruppen Mangfold og inkludering, hvor alle la frem sine pågående prosjekter og hva gruppen kan gjøre sammen videre.

Det er spennende å høre hva andre forskere gjør, og finne ut hvor vi kan bidra til å hjelpe hverandre, sier hun videre.

Nyansatt, men ikke ny for senteret

Men Dr. Strohmeier er ikke et helt nytt ansikt ved Læringsmiljøsenteret. Kjennskapen til senteret, som førte til det senere samarbeidet, oppstod tilbake i 2002.

Jeg leste en artikkel av Erling Roland. Den var annerledes, og på mange måter reflekterte den min egen tenkning omkring mobbing. To år senere traff jeg ham på en konferanse, og senere ble jeg introdusert for flere på senteret. Hadde noen sagt til meg for 15 år siden at jeg skulle jobbe for, og samarbeide med Læringsmiljøsenteret og Universitetet i Stavanger, hadde jeg nok ikke trodd dem. Jeg gleder meg veldig over dette, forteller hun.

Hvordan forstå innvandrerungdom

På sin første dag som ansatt ved universitetet holdt Dr. Strohmeier en åpen forelesning, med et aktuelt tema: Hvordan forstå innvandrerungdoms situasjon i et utviklings- og ressursperspektiv.

Mye av min forskning handler om kultur og migrasjon, og mobbing og inkludering. I forelesningen snakket jeg også om hvordan vi kan inkludere immigranter, og spesielt i skolen. Det er også noe av det jeg skal forske videre på i samarbeid med Læringsmiljøsenteret, avslutter hun.  

Les mer:

Inkludering av nyankomne elever

Slik bør lærere møte flyktningbarn