MENY
  • Evidensbasert praksis vil styrke arbeidet mot mobbing

    Blogginnlegg av  Sigrun Ertesvåg  |  18.04.2016

    For ei tid tilbake gjennomgjekk eg ein operasjon. Kvar einaste dag etterpå har eg vore takksam for at kirurgen ikkje hadde metodefridom, men gjennomførte inngrepet med utgangspunkt i den fremste forskinga på feltet.

  • Pedagogikk som skrivekunst

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  28.01.2016

    Den som vil skrive for praktikere i skolen må kjenne sitt publikum og vite hvordan man kan framstå med troverdighet selv om man ikke selv er praktiserende lærer.

  • En lærerstudents tanker om spranget fra teori til praksis

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  04.01.2016

    Jeg har snakket med Frida, en ivrig lærerstudent i innspurten med bacheloroppgaven. – Det er mye vi har vært gjennom i pensum, men det er vanskelig å si om det er nok eller ikke for å være lærer ute skolen. Akkurat det blir det store spørsmålet, mener hun.

  • Teori og praksis på ungdomstrinnet

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  20.02.2015

    «Jeg setter pris på en fagbok som er rett på sak!» Jeg har snakket med en lærer på ungdomstrinnet om hva det er som får han til å like en god fagbok i pedagogikk.

  • Lærerens kilde til ny kunnskap

    Blogginnlegg av  Elin Kragset Vold  |  22.10.2014

    På Læringsmiljøsenteret er vi opptatt av at ny kunnskap om hva som skaper gode læringsmiljø, blir til pedagogisk praksis i klasserommene. Å skrive bøker om ny forskning er en av flere måter vi formidler kunnskap på.

  • Pedagogikk som relasjon

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  14.08.2014

    Jeg lar meg tiltrekke av vakre omslag. Utdanningens vidunderlige risiko av Gert J.J. Biesta er en tankevekkende bok som utfordrer «oppleste og vedtatte sannheter» i pedagogikkfaget, skriver Fagbokforlaget i sin omtale av boka som ble gitt ut på norsk rett før sommeren. Det er en setning som forlagene skriver om veldig mange av sine utgivelser!