MENY
  • Pedagogikk som skrivekunst

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  28.01.2016

    Den som vil skrive for praktikere i skolen må kjenne sitt publikum og vite hvordan man kan framstå med troverdighet selv om man ikke selv er praktiserende lærer.

  • Lytter du for å forstå elevene?

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  19.05.2015

    Et helt vanlig trekk ved kommunikasjon vi bedriver i skole (og hjem), er at vi som oftest lytter til barn og unge for å komme med en tilbakemelding, ikke for å forstå hva den andre sier.

  • Teori og praksis på ungdomstrinnet

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  20.02.2015

    «Jeg setter pris på en fagbok som er rett på sak!» Jeg har snakket med en lærer på ungdomstrinnet om hva det er som får han til å like en god fagbok i pedagogikk.

  • Mobbing – ikke aktuelt i barnehagen?

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  19.01.2015

    Forklarer du erting i barnehagen med at barn som blir ekskludert ofte er litt «annerledes»? Er barnehagebarn for små til å mobbe? Kan små barn bevisst fryse ut andre små barn? Det kan virke som om forskningen om dette lever et liv litt unna de mange meningene om fenomenet når det gjelder barnehagen.

  • Lærerens kilde til ny kunnskap

    Blogginnlegg av  Elin Kragset Vold  |  22.10.2014

    På Læringsmiljøsenteret er vi opptatt av at ny kunnskap om hva som skaper gode læringsmiljø, blir til pedagogisk praksis i klasserommene. Å skrive bøker om ny forskning er en av flere måter vi formidler kunnskap på.

  • Pedagogikk som relasjon

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  14.08.2014

    Jeg lar meg tiltrekke av vakre omslag. Utdanningens vidunderlige risiko av Gert J.J. Biesta er en tankevekkende bok som utfordrer «oppleste og vedtatte sannheter» i pedagogikkfaget, skriver Fagbokforlaget i sin omtale av boka som ble gitt ut på norsk rett før sommeren. Det er en setning som forlagene skriver om veldig mange av sine utgivelser!