MENY

Tidligere doktorgrader ved Læringsmiljøsenteret

Her finner du omtaler av avhandlinger avlagt ved senteret. Avhandlingene kan også bestilles i vår nettbutikk.

  • Bilde av Margit Garvik.

    Depresjonsmestring for ungdom - DU

    Risikoen for depresjon øker i ungdomsalderen. I sitt doktorgradsprosjektet undersøker Margit Garvik effekten av et gruppebasert tiltak for ungdom med mild til moderat depresjon.

  • Grete Sørensen Vaaland

    Aggressivitet hos elever, lærerautoritet og disiplinproblem i klasserommet

    Disiplinproblemer i klasserommet, årsaksmekanismer og løsningsmodeller er tema for Grete Sørensen Vaalands doktorgradsarbeid.

  • Bilde av Trude Havik

    Skolens rolle ved skolevegring

    Skolevegring er et stort problem for elevene det gjelder både på kort og lang sikt. I sin doktorgrad ser Trude Havik på hvilken rolle skolen spiller for elever med skolevegring.

  • Tonje Constance Oterkiil

    Endringsutfordringer i skolen

    Tonje Constance Oterkiil ser i sin doktoravhandling nærmere på utvikling av skolers kapasitet og endringsberedskap for implementering av skoleomfattende intervensjoner og ledelsens rolle i dette.

  • Klara Øverland

    Sårbare barnehagebarn

    Klara Øverland har i sin doktorgrad sett nærmere på barnehageansattes erfaringer med barn som opplever samlivsbrudd.

     

  • Pål Roland

    Implementering av Respekt

    I sin doktorgrad ser Pål Roland nærmere på forutsetningene for å lykkes med varige endringer, og hva som er god implementeringskvalitet.

     

  • Arlene Thorsen

    Læreres prioriteringer og oppfatninger

    Arlene Thorsen ser på førskolelærere og lærere sine prioriteringer, subjektiv forståelse og oppfatning av håndtering av atferd, praksis i barnegruppen, syn på barn og tro på egen evne knyttet til forventning om å mestre opplæring/undervisning av barn og håndtering av atferd.

  • Hildegunn Fandrem

    Sosiale og emosjonelle problemer blant innvandrere

    I sin doktoravhandling undersøker Hildegunn Fandrem hvilke sosiale og emosjonelle problemer innvandrerungdom bosatt i Norge opplever.

  • Elsa Westergård

    Hjem-skole samarbeid: Parental disillusionment with school

    Elsa Westergård ser i sin doktorgrad på hvordan foreldre føler seg ivaretatt i møtet med skolen.