MENY

Inkludering – hva innebærer begrepet?

Å være inkludert vil si å delta i skolens læringsfellesskap sammen med alle de andre elevene. Dette innebærer at den enkelte elev opplever sosial tilhørighet og sosialt fellesskap med jevnaldrende, samtidig som opplæringen er tilpasset evner og behov slik at eleven lærer og utvikler seg både menneskelig og faglig.

Mange barn løper rund en lærer Inkludering er viktig for faglig og sosial læring. Foto: Morten Brun.

I Norge har vi bred politisk enighet om at skolen skal være en inkluderende skole for alle. Inkludering understrekes også i Salamancaerklæringen (pdf) som ble vedtatt på UNESCOs «World Conference on Special Needs Education» i 1994. Norge var ett av mange land som sluttet seg til.

I et inkluderingsperspektiv må det legges særlig vekt på å styrke skolens kapasitet for å romme og gi fellesskap for elever med ulik læringsatferd. Det handler om å utvikle en skole der ansatte og elever opparbeider seg og bruker kompetanse der respekt for forskjellighet, egenart og ulike kulturer gjelder. For å øke inkluderingen, må skolen kontinuerlig arbeide for å motvirke de ulike utstøtingsmekanismene som finnes i skolen.

En forutsetning er at skolen må se forskjellighet og mangfold som verdi, styrke og ressurs. Hvis elevene blir møtt med en forventning om at de kan og har noe å tilføre klassen, kan den forventningen i seg selv føre til at eleven strekker seg lengre, enn om han blir møtt med en forventning om at han vil mislykkes eller være et uromoment i klasserommet. Det handler artikkelen Om å møte alle på en verdig måte om.

I artikkelen Refleksjon om holdninger og praksis for bedre inkludering ser vi nærmere på sentrale begrep som kan danne grunnlag for refleksjon rundt det å være lærer: holdninger, forståelse, respekt, refleksjon, menneskeverd og likeverd.

Les mer om:

  • elever med lav skolemotivasjon og problematferd, og om ambulerende team kontra smågruppebaserte tiltak i Ut av klassen?
  • hva skoler og barnehager bør vite for at barn og unge med flyktningbakgrunn skal få et best mulig utgangspunkt for læring og inkludering.
  • hva som kjennetegner sosialt sårbare barn og hva skolen kan gjøre for at de skal bli inkludert i klassen.
UiS logo