MENY

Fornøyde foreldre og barn i Agderprosjektet

Førskolegruppene i Agderprosjektet har nå holdt på i omlag et halvt år. Mye tyder på at både barn og voksne er fornøyde, for det kommer stadig inn nye gladmeldinger fra barnehagene.

Barnehagebarn og barnehagelærere leker og klapper. Aktivitetene i Agderprosjektet er lekbasert læring, noe barna opplever som både engasjerende og morsomt.

I førskolegruppene jobber barn og voksne med språk, matematikk, sosial kompetanse og selvregulering. Dette er områder vi vet det er viktig å stimulere før skolestart. Alle aktiviteter foregår innenfor rammen av lekbasert læring, og barna opplever tydeligvis dette som både engasjerende og morsomt. Her vil vi dele noen av erfaringene barnehagelærerne har hatt.

I høst var det tid for foreldresamtaler i barnehagene. Mange foreldre kommenterte at barna hadde fått en ny motivasjon for barnehagen etter at de begynte i førskolegruppa. Begeistringen hos foreldrene var stor, bare se på denne herlige tilbakemeldingen fra Kristin Solberg i Mandal:

Tilbakemelding%20Agderprosjektet.png%20%28rw_largeArt_1201%29

 

Også Solbjørg Bryn Rysstad har opplevd at barna stortrives med lekbasert læring. Her er tilbakemeldingen fra henne:

«Et barn ville helst ikke ha juleferie, for det var redd for å gå glipp av førskolegruppa. I dag tidlig måtte forsikre barnet om at ingen i barnehagen skal på førskolegruppe i jula. "Hørte du det? Nå kan du ha juleferie", sa mamman. Barnet smilte halvfornøyd …»

Nå er heldigvis barn og voksne tilbake i barnehagene sine, og de kan sette i gang med siste semester i førskolegruppene. Vi takker alle de engasjerte barnehagelærerne for den gode jobben de gjør for barna og for forskningsprosjektet vårt.

 

Les også

UiS logo