MENY

– Spennende å lære noe nytt

Barnehagelærere i Agderprosjektet har nå deltatt på andre samling i videreutdanningen.

Barnehagelærere i Agderprosjektet. Noen av barnehagelærerne som tar videreutdanningen i Agderprosjektet.

I det inneværende studieåret er det videreutdanning og utvikling av aktiviteter som står i fokus, mens selve førskoleopplegget skal gjennomføres i 2016–2017. Vi spurte om erfaringer så langt, og var interessert i hvorfor de hadde meldt seg på prosjektet.

– Vi vil jo være med der det skjer! Det er spennende å være med på noe nytt. Da har vi mulighet til å påvirke slik at dette blir lekbasert, svarer Line.

 Jeg kan i hvert fall berolige foreldre med at dette ikke skal bli skolsk! Det har vært kjempekjekt å prøve ut aktiviteter i piloteringsfasen. Ungene elsker dem, og det er lett å tilpasse aktivitetene til barnas nivå, tilføyer Gunn.

De to er opptatt av at det vil variere fra barnehage til barnehage hvor mye organisering som vil kreves for at førskoleopplegget med åtte timer i uka skal passe inn. For Gunn er det enkelt, siden de allerede har aldersinndelte grupper i deres barnehage. I Lines barnehage kreves det litt mer tilpasning og organisering, men hun er opptatt av at det skal de få til.

 Jeg tror på dette prosjektet siden det er fokus på de riktige tingene og siden aktivitetene er lekbaserte, sier Gunn.

Skryter av engasjerende forelesere

På spørsmålet om hva som er bra ved Agderprosjektet svarer Line:

– Det beste er at foreleserne er så engasjerte. De tror på oss og lytter til oss, og vi blir smittet av engasjementet. Det er et kjempespennende prosjekt!

UiS logo