MENY

Hefter og veiledere om klasseledelse

  • Bilde av lærer som hjelper elev i klasserommet.

    Differensierte klasserom

    Å lede og differensiere læringsaktiviteter betyr å legge til rette for mestring hos alle elever, inkludert de som har stort læringspotensial.

  • Framside Respektheftet Emosjonelle vansker

    Emosjonelle vansker

    Skolen må forholde seg til elever som sliter og som ikke får hjelp. Er det noe vi kan gjøre i skolen som kan være til hjelp for disse elevene? Heftet peker på hva voksne i skolen kan gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser. 

  • Framside på Respektheftet Problematferd.

    Problematferd i skolen

    Heftet tar for seg reaktiv og proaktiv aggresjon, den autoritative lærerrollen, konsistens og tidlig innsats.
     

  • Framsiden på veilederen om evnerike.

    Evnerike i Bærumskolen

    Bærum kommune har laget en digital ressursperm kalt Evnerike barn og unge i Bærumsskolen. Her kan du blant annet lese om identifisering av disse elevene, opplæringsbehov og faglige utfordringer.

  • Framsida heftet Klasseledelse og atferdsvansker

    Klasseledelse og atferdsvansker

    God klasseledelse er nøkkel til å utvikle gode sosiale mønstre i klassen og positive holdninger, bedre konsentrasjon om skolearbeidet, bedre disiplin og mindre mobbing. Heftet tar for seg klasseledelse knyttet til konsentrasjonsproblemer og mobbing.

  • Jente som ser på mobiltelefonen i en trappeoppgang.

    Lærerveiledning (Zero)

    Lærerveiledningen er ment som en hjelp til lærere og andre voksne som arbeider med mobbing i skolen. Lærerveiledningen sier noe om hva mobbing er og hva som kan gjøres gjennom bruk av konkrete eksempler og beskrivelser av tiltak.