Relasjoner
-
Hva skjer når skoler dropper karakterer i orden og atferd?
Forskning: Elever føler de blir mer rettferdig behandlet når de slipper å få orden- og atferdskarakterer. Lærernes holdninger til å kutte ut karakterene varierer mye mellom skoler, ifølge en rapport.
-
Elevens stemme: Hva er en god dag på skolen?
Gode karakterer, latter, vennskap og en god lærer er alle faktorer når elever besvarer spørsmålet "Hva er en god dag på skolen?".
-
Lærerens mulighet til å påvirke elev-elev-relasjoner
Klasseledelse omfatter alt lærere gjør for å skape læringsmiljø som fremmer både faglig og sosial læring.
-
Klasseledelse og den viktige relasjonen mellom lærer og elev
Forskning: Pål Roland presenterer noen foreløpige resultater fra CIESL-prosjektet.
-
Tørst etter kunnskap – om elevenes skoleengasjement
Det er fantastisk å se engasjerte mennesker som brenner for det de holder på med. Men det er enda kjekkere å se barn og unge med stort engasjement.
-
Venner er viktig for de som blir mobbet
Forskning: Elever som blir utsatt for mobbing opplever mindre støtte og tilsyn fra lærere enn elever som ikke blir mobbet. Men gode relasjoner til medelever betyr mer.
-
Læreren og elevenes vennskap
Ensomhet omtales jevnlig i media og oppleves blant alle aldersgrupper, begge kjønn og er uavhengig av antall følgere på Instagram eller om du er «kjendis». Lærerne kan gjøre en forskjell for skoleelever gjennom støttende relasjoner til alle sine elever.
-
Elevens stemme: Derfor liker jeg å gå på skolen
Noen liker skolen fordi de møter venner og synes fagene er spennende, andre kjeder seg eller blir mobbet. Det forteller elever når vi spør dem om hvorfor de liker å gå på skolen.
-
Elevens stemme: Hva liker du best ved klassen din?
Trivsel i klassen er viktig. Vi har spurt elever hva de liker best ved klassen sin.
-
Elevens stemme: Hva er en god venn?
Vennskap er viktig for trivselen. Vi har stilt elever spørsmålet "Hva er en god venn?". Her er det de svarte.
-
Elevens stemme: Beskriv din drømmelærer
Læreren har en stor betydning for hvordan læringsmiljøet i klassen blir. Hva er en god lærer? Hva tenker elever om drømmelæreren?
-
Ulike perspektiver på relasjonsbygging mellom lærer og elev
Relasjoner mellom lærer og elev er sentralt i utviklingen av gode læringsmiljø. Dosent Pål Roland har laget en plakat som beskriver ulike perspektiver på relasjonsbygging.
-
Elever som mobber har dårligere forhold til lærerne
Forskning: Elever som utsetter andre for mobbing har en svakere relasjon til lærerne enn elever som ikke mobber.
-
– Alle som jobber med barn og unge har et ansvar for deres psykiske helse
– Barn og unges psykiske helse er alles ansvar, mener professor Paul Stallard fra University of Bath.
-
Sosialt sårbare barn i skolen
Forskning: Det å ha lav sosioøkonomisk status kan være et hinder for inkludering. Når barn har tilleggsvansker, vil risikoen for relasjonsproblemer til andre elever og lærere bli større.
-
Barn og unges relasjoner til hverandre og til voksne
Noen sårbare elever kan over tid få tristhetsfølelse, mangle energi og slite med forstyrrende tanker og bekymringer, samt vansker med å strukturere skolearbeidet. Da er det viktig at læreren gir oppmuntring og hjelper eleven.
-
Den autoritative voksenstilen
Forskning fremhever den autoritative voksenstilen som den aller beste i møte med barn. I denne filmen forklarer dosent Pål Roland hva som kjennetegner denne voksenstilen og hvordan den skiller seg fra de andre voksenstilene.
-
Opplæring av voksne fra et relasjonelt perspektiv
Forskning: Samhandling mellom barn og voksne kan forbedres når lærere får opplæring om utvikling av gode relasjoner og hvordan dette kan bidra til å fremme barnas prestasjoner.
-
Samsvar mellom relasjoner med lærere og foreldre
Karaktertrekk som sensitivitet hos lærer eller omsorgsperson kan endre hvordan et barn opplever og tenker om relasjoner som er utviklet i tidlig samspill med foreldre.
-
Forskning om voksen-barn-relasjoner i et tilknytningsperspektiv
Forskning: Forskere legger vekt på viktigheten av gode relasjoner mellom barn og voksne. Noen mener kun én trygg voksenperson kan gjøre en stor forskjell.
-
Gode relasjoner mellom barn og voksne kan dempe risiko
Høy kvalitet på relasjonen til lærer minsker effekten av risiko og fremmer sunn fungering for barn.
-
Relasjoner henger sammen med status
Forskning: Elever med lav sosioøkonomisk bakgrunn opplever seg svakere inkludert i skolen
-
Gode lærar-elev-relasjonar er avgjerande for lærelyst
At relasjonen din til eleven er avgjerande for eleven si lærelyst, er mykje forska på og godt dokumentert. Gode lærar-elev-relasjonar har sterk samanheng med elevane sine læringsprosessar.
-
Elevar er 100 prosent avhengige av å bli likt av læraren
Dei fem viktigaste grepa læraren må kjenne til og kunne bruke for å skape lærelyst, ifølge forskar May Britt Drugli.
-
Relasjoner i klassen
Gode relasjoner mellom lærere og elever og elevene i mellom er avgjørende for et godt læringsmiljø. Men hva legger vi egentlig i begrepet gode relasjoner?