MENY

Videreutdanningen i Agderprosjektet er i gang

Spente barnehagelærere fra Aust- og Vest-Agder møtte til aller første samling i videreutdanningen i Agderprosjektet.

Videreutdanningen startet opp i midten av september. På programmet sto innføring i forskning og teori knyttet til kjerneområdene i Agderprosjektet: trygge og varme relasjoner, lekbasert læring, sosial kompetanse, selvregulering, språk og matematikk.

Barnehagelærerne ble oppfordret til å være aktive i å spille inn aktiviteter og ideer til førskoleopplegget som skal utviklet. På denne første samlingen ble alle bedt om å notere på en lapp hvilke kjennetegn de ønsket for førskoleopplegget.

Mange av ønskene gikk i samme retning og sentrerte seg blant annet rundt; glede, engasjement gjennom spennende aktiviteter, lek, humor, mestring, trygghet i et sosialt fellesskap, mangfold, bevegelse, undring og medvirkning.

– Det er flott å se engasjementet fra barnehagelærerne i Agderprosjektet. Sammen skal vi få til å skape noe stort, sier universitetslektor Svanaug Lunde i Agderprosjektet.

Neste samling i videreutdanningen i Agderprosjektet blir i november. Da skal barnehagelærere og forskere reflektere over barnehagelæreres erfaringer etter at de har pilotert aktiviteter innen kjerneområdene.

 

Les også


 

UiS logo
Post it-lapper med tekst.

Engasjement, humor, mestring og mangfold er sentralt i videreutdanningen i Agderprosjektet.