MENY
  • Er psykisk helse en privatsak?

    Blogginnlegg av  Elin Nesvoll Vangsnes  |  15.11.2017

    Vi lever i en tid da kjendiser og vanlige ungdommer forteller om angst og depresjoner i beste sendetid. Trenger vi at unge og gamle bretter ut sitt innerste og private i all offentlighet? Har det blitt for mye åpenhet?

  • Mobbefritt skolemiljø – voksnes ansvar

    Blogginnlegg av  Kari Stamland Gusfre  |  21.09.2017

    Tall fra Elevundersøkelsen de siste årene viser at omfanget av mobbing vedvarer i skolen. Om lag 50 000 barn og unge grudde seg for å gå på skolen i fjor. Det utgjør 1-2 elever i hver klasse. Hvordan er det med disse elevene nå?

  • Kulturkompetanse i barnehage og skole

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  07.09.2017

    Trenger vi begrepet kulturkompetanse, eller skygger det rett og slett for andre sider av livet som er vel så viktige for skole og barnehage?

  • God start for samarbeidet mellom hjem og skole

    Blogginnlegg av  Kari Stamland Gusfre  |  25.08.2017

    Skolen har hovedansvaret for at samarbeidet med hjemmet fungerer, men kanskje er det i hjemmet den viktigste jobben gjøres?

  • Har du et trygt og godt skolemiljø?

    Blogginnlegg av  Stine Sævik  |  04.08.2017

    Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket?

  • Psykososialt team på skolen er en god ide

    Blogginnlegg av  Nina Grini  |  27.06.2017

    En ny rapport foreslår at skoler bør opprette ressursteam som kan følge opp barn som har vært utsatt for mobbing. Teamene kan også jobbe med et inkluderende læringsmiljø.

  • Når maten tar kontroll

    Blogginnlegg av  Kari Stamland Gusfre  |  02.06.2017

    Hvordan kan vi som jobber i skolen være til hjelp for elever som har, eller er i ferd med å utvikle, anoreksi eller andre former for spiseforstyrrelser?

  • Russetiden – en opplevelse av tilhørighet?

    Blogginnlegg av  Stine Sævik  |  27.04.2017

    Kan engasjementet som russetiden skaper på tampen av 13 års skolegang starte mye tidligere og være en del av skolens daglige virke? – Ikke bare ved skolestart eller slutt, men gjennom hele skoleløpet?

  • Å skrive klart om det komplekse

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  07.04.2017

    Det er den tida igjen. Uansett om du putter skiene i skiboksen og drar avgårde til fjells, blir hjemme eller reiser til et helt annet sted – påske og lesing hører sammen. Må det være krim? Ja og nei – det kan være en annen sjanger også.

  • Elevmedvirkning i skoleutvikling

    Blogginnlegg av  Nina Grini  |  29.03.2017

    Hvordan få til elevmedvirkning i arbeidet mot mobbing? Nina Grini har besøkt Presterød ungdomsskole i Tønsberg, som har hatt en flott start på dette viktige arbeidet.

  • Adams historie

    Blogginnlegg av  Lene Vestad  |  09.03.2017

    Adam skal snart begynne på skolen. Atferden hans forteller at han ikke har det godt. Hvordan kan de voksne i barnehagen bidra til at Adam opplever å mestre gode samspill med de andre barna?

  • Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen

    Blogginnlegg av  Tove Flack  |  01.03.2017

    Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned.

  • Forstår du ungdomskulturen?

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  07.02.2017

    Hvis man jobber med ungdom, er det viktig å forstå ungdomskulturen. Kunnskap og inspirasjon kan hentes fra både faglitteraturen, forskningsrapporter og romaner.

  • Vi kjenner ikke tålegrensen til et barn

    Blogginnlegg av  Kari Stamland Gusfre  |  17.01.2017

    En sekk med stein hjalp en skoleklasse å forstå noe viktig om hvordan de kan hjelpe hverandre eller gjøre skoledagen vanskeligere å komme gjennom.

  • Om å speile hverandre – speilnevronenes effekt

    Blogginnlegg av  Stine Sævik  |  14.12.2016

    Kan hermegåsa brukes som et pedagogisk virkemiddel i skolen, og vil det å ta hensyn til egne følelser bidra til at elevene får et bedre læringsmiljø?

  • 10 råd til skolen om digital mobbing

    Blogginnlegg av  Hanne Jahnsen  |  29.11.2016

    Her får du råd om å forebygge og redusere digital mobbing og krenkelser. Men først: Hvorfor er det viktig at ansatte i skolen involverer seg i elevenes nettbruk? Og er det sant at straff som forbud mot bruk av nett i skolen ikke hjelper?

  • Fortsett å framsnakke

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  28.10.2016

    Jeg har fått en ny venn. Hun går på ungdomsskolen. Siste sms er slik: "Det var helt konge! Tusen tusen takk, du er super. Jeg kommer sikkert med flere spørsmål. :)"

  • PP-tjenesten og rollen som lokal skoleutvikler

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  13.09.2016

    Systemrettet arbeid. Det er to ord som har fulgt PP-tjenesten i flere tiår, men som fortsatt volder litt besvær å definere og å organisere.

  • Den viktige skolestarten

    Blogginnlegg av  Grete Sørensen Vaaland  |  26.08.2016

    Tusenvis av barn og ungdommer har startet på et nytt skoleår. Lærerne har forberedt seg grundig til den første tiden sammen med nye og gamle elever.

  • Første dag etter ferien i et nevrobiologisk perspektiv

    Blogginnlegg av  Stine Sævik  |  12.08.2016

    Den første dagen etter ferien kan være spennende for både barn og voksne. Hvordan vi møter hverandre kan ha stor betydning for veien videre.

  • Trene på noko du kan

    Blogginnlegg av  Grete Dalhaug Berg  |  24.06.2016

    Vil du trene på det du er god på? Spørsmålet er kanskje litt sjølvmotseiande eller kanskje heller ikkje i tråd med det som er vår kultur. Og er det relevant for deg og meg? Er det relevant for elevar og lærarar?

  • Lek er livsviktig – også for nyankomne barn og unge

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  03.06.2016

    Det finnes noen grunnprinsipper for god, utviklende lek. Barn og unge som har opplevd flukt, kjent på stor usikkerhet og hatt opplevelser som ikke hører til et normalt barneliv kan få stor glede av å leke. Hvis de voksne sørger for at leken følger grunnprinsippene kan barna også dra stor nytte av den.

  • Klasseleiing er både å sjå og engasjere

    Blogginnlegg av  Grete Dalhaug Berg  |  18.05.2016

    Inge Eidsvåg uttaler i ein kronikk: "Den gode lærer ser elevene sine, finner dem der de er - og gir dem noe de ikke visste at de trengte." Det kan vel også samanfatte kompleksiteten i klasseleiing.

  • Digital trivsel

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  04.05.2016

    På nettet blir du fort mer populær om du allerede er en populær person i vennekretsen. Kretsen er stor, den kan bli grenseløs stor.

  • Livsmestring hos Astrid Lindgren

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  01.05.2016

    Livsmestring skal inn i skolen. Få steder ser man mer livsmestring hos barn enn i Astrid Lindgrens klassiske fortellinger, skriver Læringsmiljøsenterets Kirsti Tveitereid på Lesesenterets blogg Språkløyper.

  • Evidensbasert praksis vil styrke arbeidet mot mobbing

    Blogginnlegg av  Sigrun Ertesvåg  |  18.04.2016

    For ei tid tilbake gjennomgjekk eg ein operasjon. Kvar einaste dag etterpå har eg vore takksam for at kirurgen ikkje hadde metodefridom, men gjennomførte inngrepet med utgangspunkt i den fremste forskinga på feltet.

  • Inkludering eller integrering

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  05.04.2016

    Ordene forveksles, brukes om hverandre i skolespørsmål – og aller mest blir ordene en salig blanding i media og politikk når det gjelder temaet barn og unge med flyktningbakgrunn og deres muligheter for å komme igang med livet i barnehage og skole.

  • Første skoledag i Sulis

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  11.02.2016

    Jeg har blitt venn med nesten alle, sier en elev på skolen i Sulitjelma – en skole som har fått doblet elevtallet på grunn av de mange flyktningene.

  • Pedagogikk som skrivekunst

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  28.01.2016

    Den som vil skrive for praktikere i skolen må kjenne sitt publikum og vite hvordan man kan framstå med troverdighet selv om man ikke selv er praktiserende lærer.

  • En lærerstudents tanker om spranget fra teori til praksis

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  04.01.2016

    Jeg har snakket med Frida, en ivrig lærerstudent i innspurten med bacheloroppgaven. – Det er mye vi har vært gjennom i pensum, men det er vanskelig å si om det er nok eller ikke for å være lærer ute skolen. Akkurat det blir det store spørsmålet, mener hun.

  • Les om flukt i klassen

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  23.11.2015

    Hvordan tenker et barn når det ikke blir mottatt noe sted, når det ikke får følelsen av å være velkommen til et nytt land, en ny kultur? Så ydmykende og så håpløst. Det oppleves i dag av millioner av barn og unge.

  • Den mangfoldige skolen

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  11.11.2015

    "Education is the only solution. One child, one teacher, one book and one pen can change the world.” Dette var fredsprisvinner Malalas ord fra FNs talerstol. Så viktig er skolegang.

  • Nullutslippsskole

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  02.10.2015

    Nullutslippsskole – hva er det? En skole som ikke lar unge mennesker droppe ut av skolen? Eller et fengsel? Uansett et konstruert og kanskje morsomt ord på et alvorlig samfunnsproblem.

  • Barns verden

    Blogginnlegg av  Torunn Helene Fredriksen  |  22.09.2015

    Det er lett å mene mye om hvordan barn og unge har det, men det er ganske uvanlig at man spør dem. Spesielt at man stiller de samme spørsmålene til mange, fra flere land.

  • Slik er den gode eleven

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  25.08.2015

    Ved skolestart er media klare til å gi oss bekymringer for skolen, for elevene og for lærerne.

  • Well-being - et begrep med mange betydninger

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  18.06.2015

    Begrepet well-being dukker opp i OECD-rapporter og i internasjonal faglitteratur. Og det forstås forskjellig innenfor de forskjellige fagene. Psykologer bruker begrepet, helsevesenet bruker det og pedagogene og skolen bruker det.

  • 10 nøkkelstrategier for en inkluderende undervisning

    Blogginnlegg av  Nina Grini  |  22.05.2015

    En av de inviterte til årets nordiske LP-konferanse var Dr. David Mitchell, fra universitetet i Canterbury, New Zealand. Mitchell åpnet sitt foredrag med å uttrykte sin takknemlighet til forskningen.

  • Lytter du for å forstå elevene?

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  19.05.2015

    Et helt vanlig trekk ved kommunikasjon vi bedriver i skole (og hjem), er at vi som oftest lytter til barn og unge for å komme med en tilbakemelding, ikke for å forstå hva den andre sier.

  • Kapittel 9a i opplæringsloven foreslås endret

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  20.03.2015

    Hvor lang tid tar det før endringer i lovverket nedfeller seg i profesjonell praksis, eller hos folk flest for den saks skyld?

  • Teori og praksis på ungdomstrinnet

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  20.02.2015

    «Jeg setter pris på en fagbok som er rett på sak!» Jeg har snakket med en lærer på ungdomstrinnet om hva det er som får han til å like en god fagbok i pedagogikk.

  • Likestilling i barnehage og skole – er det et viktig tema i dag?

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  29.01.2015

    Har vi ikke likestilling? Et spørsmål alle vet svaret på: Likestilling har vi i større grad enn de fleste andre land i verden, men likestillingen kan bringes videre på svært mange områder, vi er ikke i mål. Det er et tema som aldri blir uaktuelt.

  • Mobbing – ikke aktuelt i barnehagen?

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  19.01.2015

    Forklarer du erting i barnehagen med at barn som blir ekskludert ofte er litt «annerledes»? Er barnehagebarn for små til å mobbe? Kan små barn bevisst fryse ut andre små barn? Det kan virke som om forskningen om dette lever et liv litt unna de mange meningene om fenomenet når det gjelder barnehagen.

  • Den nye fastheten overfor barn og unge

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  23.12.2014

    Per Bjørn Foros og Arne Vetlesen, pedagogen og filosofen, hadde i går, 22. desember 2014, en kronikk i Aftenposten som gir oss noe å tenke på. De bringer opp temaet om hvordan den nye barneoppdragelsen ser ut til å være, og forklarer den inn i en sammenheng basert på velstandsutviklingen.

  • Lærerens kilde til ny kunnskap

    Blogginnlegg av  Elin Kragset Vold  |  22.10.2014

    På Læringsmiljøsenteret er vi opptatt av at ny kunnskap om hva som skaper gode læringsmiljø, blir til pedagogisk praksis i klasserommene. Å skrive bøker om ny forskning er en av flere måter vi formidler kunnskap på.

  • Den inspirerande læraren

    Blogginnlegg av  Randi Myklebust Sølvik  |  03.10.2014

    Det er spanande å opne døra til eit nytt klasserom. Inntrykka er mange og ventar på å bli avslørt. Det startar allereie på utsida av døra. Lydane kan avsløre noko av det som ventar deg.

  • Utvikling – det handler om å dra i samme retning

    Blogginnlegg av  Tonje Constance Oterkiil  |  22.08.2014

    Hvis du som lærer ikke finner din skoles mål og strategier meningsfulle, vil det være svært vanskelig å finne motivasjon til å samarbeide om å nå dem.

  • Pedagogikk som relasjon

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  14.08.2014

    Jeg lar meg tiltrekke av vakre omslag. Utdanningens vidunderlige risiko av Gert J.J. Biesta er en tankevekkende bok som utfordrer «oppleste og vedtatte sannheter» i pedagogikkfaget, skriver Fagbokforlaget i sin omtale av boka som ble gitt ut på norsk rett før sommeren. Det er en setning som forlagene skriver om veldig mange av sine utgivelser!

  • En regel er en regel – eller?

    Blogginnlegg av  Torunn Tinnesand  |  13.03.2014

    For en tid tilbake var jeg til stede på et nettverk for PP-kontor. Temaet for nettverket er klasseledelse. Gjennom samarbeidsavtaler med skoler skal PP-tjenesten bidra med veiledning og kompetanseutvikling om temaet klasseledelse.

  • Tidlig innsats?

    Blogginnlegg av  Torunn Tinnesand  |  19.02.2014

    For en tid siden ble jeg presentert for en mors opplevelse fra en konferansetime med lærer. Samtalen gjaldt sønnen som går i 1. klasse. Vi kan kalle han for Fredrik. Fredrik er født sent på høsten, og denne samtalen fant sted i januar, altså etter litt over 4 måneder på skolen.