-
Forstår du ungdomskulturen?
Hvis man jobber med ungdom, er det viktig å forstå ungdomskulturen. Kunnskap og inspirasjon kan hentes fra både faglitteraturen, forskningsrapporter og romaner.
-
Lek er livsviktig – også for nyankomne barn og unge
Det finnes noen grunnprinsipper for god, utviklende lek. Barn og unge som har opplevd flukt, kjent på stor usikkerhet og hatt opplevelser som ikke hører til et normalt barneliv kan få stor glede av å leke. Hvis de voksne sørger for at leken følger grunnprinsippene kan barna også dra stor nytte av den.
-
Inkludering eller integrering
Ordene forveksles, brukes om hverandre i skolespørsmål – og aller mest blir ordene en salig blanding i media og politikk når det gjelder temaet barn og unge med flyktningbakgrunn og deres muligheter for å komme igang med livet i barnehage og skole.
-
Første skoledag i Sulis
Jeg har blitt venn med nesten alle, sier en elev på skolen i Sulitjelma – en skole som har fått doblet elevtallet på grunn av de mange flyktningene.
-
Les om flukt i klassen
Hvordan tenker et barn når det ikke blir mottatt noe sted, når det ikke får følelsen av å være velkommen til et nytt land, en ny kultur? Så ydmykende og så håpløst. Det oppleves i dag av millioner av barn og unge.
-
Den mangfoldige skolen
"Education is the only solution. One child, one teacher, one book and one pen can change the world.” Dette var fredsprisvinner Malalas ord fra FNs talerstol. Så viktig er skolegang.