MENY

Hva trenger barna i barnehagen?

Hva trenger egentlig barna i barnehagen? Dette spørsmålet får jeg ofte når jeg er ute på foredrag i kommuner og på konferanser, eller når jeg møter journaliser og mediefolk.

En barnehageansatt og en liten jente leker med klosser på gulvet. Foto: iStock. Barn trenger nemlig å møtes av omsorgsfulle voksne som er villig til å stille opp og gi dem kjærlighet, veiledning og trøst uansett hvordan de oppfører seg eller hva de har gjort, skriver Ingunn Størksen i denne bloggposten. Foto: iStock.

Som professor i pedagogisk psykologi med fokus på barnehage bør jeg jo ha et godt svar på dette, tenker de nok. Likevel finnes det jo ikke bare ett svar her. Det kommer jo virkelig an på, eller?

For noen år siden deltok jeg i en reportasje i radioprogrammet EKKO på NRK. Programlederen ville vite mer om kritikken til Agderprosjektet, og hvorfor vi var så opptatt av tidlig læring og selvregulering. Jeg forklarte i veg ved å vise til internasjonal forskning om hvor avgjørende tidlig læring er for barnas senere utvikling både i skole, studier og arbeidsliv. Jeg snakket om at selvregulering er barns mulighet til å bestemme over seg selv, og at det ikke har noe med disiplin å gjøre. Videre snakket jeg varmt om det nye førskoleopplegget vi utviklet sammen med 40 flotte barnehagelærere på Sørlandet. Meddebattanten var ganske kritisk, men jeg fremholdt at et nært og god samarbeid mellom barnehagelærere og forskere måtte vel være bra? Et lekent førskoleopplegg som engasjerer barna kunne vel ikke skade?

I slutten av dette innslaget fikk jeg spørsmål fra journalisten om hva som er det aller viktigste barn trenger i barnehagealder. Jeg er ikke sikker på om det var meg, journalisten eller mot-debattant som ble mest overrasket over svaret mitt. Det kan tenkes at vi alle trodde jeg ville svare «de trenger det nye førskoleopplegget vårt!». Det jeg svarte var ganske enkelt «Kjærlighet!».

Figur av Lekbasert læring - trygge og varme relasjoner omgir alt. Hvor kom den i fra? Var det ikke jeg som nettopp hadde snakket om læring og selvregulering og et langt og godt liv? Vel, tidlig læring er jo for så vidt viktig. Mange ulike forskningsrapporter viser hvor avgjørende tidlig læring og utvikling er for barns senere tilpasning. Samtidig er det en sentral byggestein som kommer før alle andre, nemlig de nære og trygge relasjonene til omsorgsgiver. På en enkel måte kan vi kalle dette ubetinget kjærlighet. Barn trenger nemlig å møtes av omsorgsfulle voksne som er villig til å stille opp og gi dem kjærlighet, veiledning og trøst uansett hvordan de oppfører seg eller hva de har gjort. Utviklingspsykologien forteller oss igjen og igjen hvor avgjørende slike trygge og nære relasjoner er for barns tidlige trivsel og utvikling. Det er jo også nettopp derfor «Trygge, varme relasjoner» er den kjernefaktoren i førskoleopplegget som omslutter alle andre elementer, se figur.


Vi går nå sakte men sikkert inn i lys-og-varme-høytiden, hvor nærhet og kjærlighet er noen av de viktigste ingrediensene. La oss ikke glemme at dette er noe vi trenger året rundt. Det gjelder for mennesker generelt, men i særdeleshet for våre aller yngste medborgere. I denne videoen kan du se hvordan dyktige barnehagelærere praktiserer dette i hverdagen. God jul!

Les mer: