MENY

Om livsmestring, læring og krumkaker

Hva skal til for at læring skal skje? Det er selvfølgelig et aktuelt tema i forbindelse med de nye læreplanene. Men hva har det med krumkaker å gjøre?

Krumkakerbaking. Foto: Nina Grini. «De må være akkurat passe tynne,» sa mormor blid, men litt streng likevel. Jeg visste at det hun egentlig mente var; sinnsykt tynne.

Håndholdt krumkakejern, fløte og meierismør.
«De må være akkurat passe tynne,» sa mormor blid, men litt streng likevel. Jeg visste at det hun egentlig mente var; sinnsykt tynne. Det skulle være blondekant på mormor sine krumkaker. De var kjent i bygda.

«Tro kan flytte fjell, vet du,» sa mormor.

«Er det sant?» spurte jeg.

«Nei, det vet jeg ikke,» sa mormor, «Men det er ikke alltid hva som er sant som er viktig. Hva tror du?» Hun så på meg med de snille, men forventningsfulle øynene.

«Jeg håper det er sant,» sa jeg og øste opp to spiseskjeer med røre i jernet. Jeg sukket, i det jeg kom på at jeg hadde glemt smør i jernet. Mormor så på meg. «Heng i», sa hun og smilte. «Neste runde,» tenkte jeg, «Neste runde, da skal jeg klare det.»

Jeg vil egentlig ikke snakke om krumkaker, for dette er jo jobbrelaterte greier, men jeg har tenkt på krumkaker i det siste – og på mormor. Jeg elsket mormor. Hun var så snill, men også litt streng. På en måte sånn som en veldig god lærer. I tillegg var hun rettferdig og snakket aldri noen ned.

Når jeg så kom på krumkakestekeepisoden, så var det i det jeg leste om Carol Dwecks og hennes arbeid og teori på hvilken styrke som ligger i vår tro på eller mestringsforventning til å kunne lære. Dweck snakker om ulike tankesett eller mindset. Hun sier: Hvilken tro på, eller hvilket mindset vi har om, vår egen mulighet til å lære, er avgjørende for læring. Hun sier også at krevende oppgaver kan føre til læring enten fordi du får det til eller fordi du feiler, men beholder troen og ser på det å feile som læring.

I forbindelse med innføring av nye læreplaner er det naturligvis mye snakk om læring. Hva trenger barn og ungdom å lære? Noe som står sentralt i Overordna del er det å lære og lære.

For at læring skal skje, må flere faktorer både på individ- og systemnivå være på plass. Faktoren Dweck trekker frem, er den samme som mormor fokuserte på i min krumkakestekingslæring. Nemlig viktigheten av at min tro på å kunne mestre, eller mitt mindset knyttet til det å kunne lære å steke den perfekte krumkaken, var tilstede eller ble utviklet. For et slikt mindset kommer ikke frem av seg selv. Det var mormor, eller min lærermester som lokket det frem.

Troen på eller ulike tankesett knyttet til muligheten å kunne lære, utvikle seg eller overkomme utfordringer, bør være et sentralt tema i livsmestring i skolen. Dweck viser til to ulike forståelser av forutsetninger for læring Fixed Mindset og Growth Mindset.

Fixed Mindset preges av forklaringer som at vi er født med en viss type personlighet, en viss type intelligens og en viss type læringskapasitet. Noen har lite, og noen har mye. Vi er heldige om vi tilhører den siste gruppa. Når du feiler, er det et tegn på at du ikke er så smart. Derfor bør du egentlig styre unna utfordringer, slik at ditt virkelige jeg ikke blir avslørt.

Growth Mindset preges av tanken om at hjernen er som en muskel, og dersom den trenes øker den i volum og lager mange nye koplinger, såkalte synapser, som igjen reder for mer læring. Det viser seg at disse synapsene koples sammen i særlig stor grad tidlig i ungdomsårene, noe som indikerer at dette er særlig godt tidspunkt for læring. I et Growth Mindset vil forståelsen av å feile kobles til en del av læringsprosessen. Ved en slik forståelse vil det å møte utfordringer være en naturlig del av utviklingen, og du må jobbe hardt for det.

Hvordan står det til med deg? Hva tror du? Hvordan snakker du om din egen kapasitet til å lære, eller ikke minst om dine barns eller elevers kapasitet til å lære? Her er noen prøvesetninger:

  • Man kan lære nye ting, men man kan ikke forandre sin intelligens. Eller: Jo mer man lærer, jo mer intelligent blir man.
  • Noen ting har du alltid vært god på, andre ting vil du aldri komme til å klare. Eller: Du har utviklet dine egenskaper gjennom egen innsats.
  • Noen mennesker er naturbegavelser. Eller: De som virkelig gode til noe, er det på grunn av anstrengelse og innsats.

Det er førjulsforberedelser. Jeg løfter det tunge krumkakejernet. Denne gangen husket jeg smøret. Kakemassen er blitt gyllenbrun. Hurra! Den er perfekt. Jeg legger treformen ned på emnet og former krumkaken mykt med hendene. Takk, mormor! Takk for trua!

Mormor lærte meg at min tro på at jeg kunne klare å steke krumkaker var viktig for at jeg skulle kunne klare det. Men tro meg, det ble mange tjukke, altfor mørke, stutte kaker på veien, men en og annen har faktisk blonder på kanten. Mormor lærte meg at det var trening og feiling som ville gi resultat. Hun sa aldri: Du er den fødte krumkakesteker.

Jeg legger krumkakene forsiktig ned i julekakeboksen fra mormor – den gamle fra Freia. Jeg ser bort på lista med gjøremål frem til julaften. Vil jeg klare å rekke alt? Trua glipper litt et øyeblikk. Jeg er litt sånn som vil for mye. Personligheten min er ofte svært optimistisk. Den kan ha en tendens til å overstige antall timer tilgjengelig til å utføre. Ups! Der hørte du nok et Fixed Mindset. Og ja, det har jeg nok også på noen områder. Det er har vi alle. Men det kan endres og trenes. Da hjelper det godt med en trener, en støtte, en lærer som viser deg og lærer deg om trua. Jeg kikker bort på bildet av mormor og smiler mens halsen blir tjukk. Jeg savner henne.

Les mer om: