MENY
  • Lærerens rolle i flerkulturelle klasser i videregående skole

    Blogginnlegg av  Charlotte Hancock  |  11.09.2019

    Hvordan kan lærere fremme deltakelse og tilhørighet for elever med innvandrerbakgrunn i videregående skole? Dette er et relevant spørsmål for lærere, rektorer, politikere, forskere, foreldre og lokalsamfunnet. Lærere har en viktig rolle i hvordan de tilrettelegger klassemiljøet for å fremme deltakelse, tilhørighet og mestring. Vi kan lese beskrivelser om innvandrerungdom i tidsaktuell skjønnlitteratur. Romaner er med på å gi oss innsikt i deres forståelse av skole, venner og lokalsamfunnet.

  • Kulturkompetanse i barnehage og skole

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  07.09.2017

    Trenger vi begrepet kulturkompetanse, eller skygger det rett og slett for andre sider av livet som er vel så viktige for skole og barnehage?

  • Adams historie

    Blogginnlegg av  Lene Vestad  |  09.03.2017

    Adam skal snart begynne på skolen. Atferden hans forteller at han ikke har det godt. Hvordan kan de voksne i barnehagen bidra til at Adam opplever å mestre gode samspill med de andre barna?