MENY
  • Trygge barn lærer best

    Blogginnlegg av  Randi Myklebust Sølvik  |  20.11.2019

    Skulen må halde fram arbeidet med trygge og gode læringsmiljø når dei nye læreplanane skal implementerast. Dersom elevar er usikre på om dei blir ledd av eller «blikka» når dei kjem med sine meiningar, så vel dei fleste å vere stille. Kjenner elevane seg utrygge, påverkar det kva dei lærer.

  • Øyne i nakken og ett på hver finger – om å «se» elever og «lytte» med kroppen

    Blogginnlegg av  Hilde Margrethe Hegna  |  20.12.2018

    Å «se» elever innebærer mer enn å se. Kanskje handler det om noe sanselig og kroppslig som kan trenes og som er nært knyttet til læreren som person?

  • Gode råd om å øke elevenes engasjement

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  15.03.2018

    Det er så fint å få en liste med korte greie råd sier mange, men kanskje blir gode råd fortsatt bare gode råd, satt opp på en plakat, eller i en powerpoint?

  • Trene på noko du kan

    Blogginnlegg av  Grete Dalhaug Berg  |  24.06.2016

    Vil du trene på det du er god på? Spørsmålet er kanskje litt sjølvmotseiande eller kanskje heller ikkje i tråd med det som er vår kultur. Og er det relevant for deg og meg? Er det relevant for elevar og lærarar?

  • Klasseleiing er både å sjå og engasjere

    Blogginnlegg av  Grete Dalhaug Berg  |  18.05.2016

    Inge Eidsvåg uttaler i ein kronikk: "Den gode lærer ser elevene sine, finner dem der de er - og gir dem noe de ikke visste at de trengte." Det kan vel også samanfatte kompleksiteten i klasseleiing.

  • Teori og praksis på ungdomstrinnet

    Blogginnlegg av  Kirsti Tveitereid  |  20.02.2015

    «Jeg setter pris på en fagbok som er rett på sak!» Jeg har snakket med en lærer på ungdomstrinnet om hva det er som får han til å like en god fagbok i pedagogikk.

  • En regel er en regel – eller?

    Blogginnlegg av  Torunn Tinnesand  |  13.03.2014

    For en tid tilbake var jeg til stede på et nettverk for PP-kontor. Temaet for nettverket er klasseledelse. Gjennom samarbeidsavtaler med skoler skal PP-tjenesten bidra med veiledning og kompetanseutvikling om temaet klasseledelse.