MENY
  • Trygge barn lærer best

    Blogginnlegg av  Randi Myklebust Sølvik  |  20.11.2019

    Skulen må halde fram arbeidet med trygge og gode læringsmiljø når dei nye læreplanane skal implementerast. Dersom elevar er usikre på om dei blir ledd av eller «blikka» når dei kjem med sine meiningar, så vel dei fleste å vere stille. Kjenner elevane seg utrygge, påverkar det kva dei lærer.

  • Hvordan står det til med helsa?

    Blogginnlegg av  Nina Grini  |  10.10.2018

    I anledning Verdensdagen for psykisk helse, som i år har temaet «Vær raus», så tenker jeg på farfar. Farfar var raus, eller var han kanskje robust? Han kunne prate med folk om helsa – også den psykiske delen.

  • Er psykisk helse en privatsak?

    Blogginnlegg av  Elin Nesvoll Vangsnes  |  15.11.2017

    Vi lever i en tid da kjendiser og vanlige ungdommer forteller om angst og depresjoner i beste sendetid. Trenger vi at unge og gamle bretter ut sitt innerste og private i all offentlighet? Har det blitt for mye åpenhet?

  • Har du et trygt og godt skolemiljø?

    Blogginnlegg av  Stine Sævik  |  04.08.2017

    Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket?

  • Når maten tar kontroll

    Blogginnlegg av  Kari Stamland Gusfre  |  02.06.2017

    Hvordan kan vi som jobber i skolen være til hjelp for elever som har, eller er i ferd med å utvikle, anoreksi eller andre former for spiseforstyrrelser?

  • Om å speile hverandre – speilnevronenes effekt

    Blogginnlegg av  Stine Sævik  |  14.12.2016

    Kan hermegåsa brukes som et pedagogisk virkemiddel i skolen, og vil det å ta hensyn til egne følelser bidra til at elevene får et bedre læringsmiljø?