MENY

Den prikkete sjiraffen

Denne oppgaven er ment å vise elevene hvordan hjernen vår fungerer. Når vi opplever noe vanskelig enten i tankene eller i situasjoner vi står i, er det naturlig å ønske å stenge det ute. Følgende øvelse kan gjøres for å vise hvorvidt det er mulig.

La klassen roe seg. Be elevene sitte rolig og legge vekk alt de eventuelt holder på med.

 

La oss se om dere klarer å la være å tenke på noe. Ta et par dype inn- og utpust, og legg til rette for at kroppen og sinnet ditt får roe seg.

Se nå for deg et bilde av en sjiraff; et stort, høyt dyr med lang hals, gulaktig farge og med brune prikker. Sjiraffen står veldig stille og ser på deg.

Forsøk å holde bildet i hodet ditt så lenge du klarer.

 

30 sekunders pause

 

Tøm nå hodet ditt og ikke tenk på en den gulaktige sjiraffen med brune prikker.

Bare sitt slik i et par minutter, men ikke tenk på en gulaktig sjiraff med brune prikker.

 

Kort pause

 

Hvis bildet av sjiraffen kommer inn i hodet ditt, hold opp hånden. 

 

La det gå et minutt eller to før du avslutter øvelsen.

La elevene parvis diskutere erfaringen med å forsøke å blokkere ute tanker.

Forklar for elevene at det er vanskelig å forsøke å ikke tenke på noe. Noen ganger virker det som om ting blir sittende fast i hodet. Det er som ”tyggitanker” som klistrer seg fast og som ikke forsvinner lett. Hvis de er ubehagelige, kan vi kalle dem ”bekymringer”.

Vi kan forsøke å bli kvitt dem, men det fungerer ikke særlig bra. Men det finnes en annen måte å arbeide med tanker som kommer inn i hodet på. Vi kan lære å bli oppmerksomme (”mindful”) tanker og si til oss selv:

  • ”Det er bare hjernen min som tenker.”
  • ”Det er bare hjernen min som tenker gode tanker.”
  • ”Det er bare hjernen min som tenker ubehagelige tanker.”

Med andre ord, vi kan legge merke til og velge å tenke på det, eller, etter beste evne la det fare.

 

Inspirert av Broderick, 2013