MENY

Rullegardin

Denne øvelsen er ment å hjelpe elevene til å være her og nå.

Be elevene sette seg til rette på stolene sine, og enten kikke nedover mot gulvet eller lukke øynene. Dersom noen ikke ønsker dette, kan de alternativt kikke mot vinduet:

  • La oss forsøke å lage oss et bilde på «her og nå».
     
  • Se for dere 3 vinduer ved siden av hverandre, alle med hver sin rullegardin, og alle rullegardinene er oppe. Det skjer noe utenfor alle vinduene, og du tar nå en nøyere kikk mot vinduene.
     
  • Se for deg at gjennom vinduet til venstre ser du alle dine grublerier – negative tanker fra fortiden.
     
  • I vinduet til høyre ser du alle dine bekymringer – negative tanker om fremtiden.
     
  • I midten er bare det som pågår akkurat her og nå inni hodet ditt.
     
  • Trekk ned rullegardinen i det venstre vinduet.
     
  • Trekk ned rullegardinen i det høyre vinduet.
     
  • Hva skjer?

 

Etter øvelsen kan det være nyttig å høre med elevene hvorvidt øvelsen gjorde at de fikk litt mindre «inni hodet» å forholde seg til når rullegardinene i vinduet til høyre og vinduet til venstre ble trukket ned.

Diskuter gjerne også hvordan dette kan være nyttig på skolen:

  • Har noen opplevd å føle at man blir forstyrret av tanker (vonde eller gode) eller følelser (vonde eller gode) under prøver? Eller i en vanlig time? Eller når de gjør lekser?
  • Har noen øvet på prøve, og samtidig gruet seg veldig fordi de husker tidligere prøver og/eller tenker på hvordan det skal gå fremover i det aktuelle faget dersom denne prøven ikke går så godt som en ønsker?
  • Har det hjulpet å bekymre seg for fremtiden og gruble over tidligere prøver?