MENY

SOAL

Denne øvelsen kan enten brukes alene, eller sammen pusteankeret. Øvelsen kan brukes til å være her og nå, men elevene jobber litt mer kognitivt under øvelsen.

Be elvene sette seg godt til rette, gjerne lukke øynene eller kikke ned mot gulvet, og ta et par dype inn- og utpust.

Mens elevene sitter slik, og gjerne har etablert et pusteanker i kroppen dersom de har vært gjennom den øvelsen tidligere, ber du dem forholde seg til tanker og følelser eller fysiske fornemmelser som måtte dukke opp gjennom å si bokstavene S-O-A-L inni seg.

  • S står for stopp
  • O står for observer (se og lytt)
  • A står for aksepter (reflekter + responder)
  • L står for la gå (gi slipp).

Be elevene prøve å møte tanker, følelser og fornemmelser med S-O-A-L dersom de opplever at oppmerksomheten dras mot disse under øvelsen.

Etter øvelsen kan dere diskutere hvorvidt S-O-A-L kan være en fin huskeregel i hverdagen til hjelp for å forholde seg til vanskelige tanker, følelser og hendelser. For eksempel dersom man kjenner en vond følelse dukke opp. Da kan man stoppe opp ved hjelp av pusten, observere og beskrive at det er en vond følelse, aksepterer gjennom å reflektere rundt at dette kun er en følelse som allerede har dukket opp og valget om man vil handle på den eller ei, og så la den fare videre når man er klar for det.

 

S-O-A-L er hentet fra Kroese (2005) og er gjengitt med egne ord etter tillatelse fra forfatteren.

 

UiS logo