MENY

Ny professor med mange jern i ilden

Natalia Kucirkova er Læringsmiljøsenterets nye professor og forsker på små barns leseopplevelser. Med mange jern i ilden er hun en ettertraktet foredragsholder og godt i gang med lære seg norsk. I tillegg spiller hun piano.

Natalia Kucirkova, ny professor ved Læringsmiljøsenteret. Natalia Kucirkova, ny professor ved Læringsmiljøsenteret.

Tekst: Kjetil Helland

Slovakiske Natalia Kucirkova har bodd i flere land og har allsidig bakgrunn innen utviklingspsykologi, utdanning, litteraturteori og menneske-maskin-interaksjon. Hun er spesielt opptatt av barns leseøvelser ved bruk av e-bøker og leseapper.

– Jeg er spesielt interessert i opplevelser som er personaliserte. Nærmere bestemt opplevelser som lar barn være historiefortellere. I tillegg er jeg interessert i produkter som tilpasser seg barns behov og preferanser, sier Kucirkova. – På et tidspunkt kom jeg over kommersiell personalisering i bøker og ble nysgjerrig på å utforske forskjellen på autentisk og automatisk personalisering. Det er helt åpenbare forskjeller mellom historier skapt av barn og historier skapt av algoritmer, utdyper hun.

Veien til Læringsmiljøsenteret
Kucirkova kom på sporet av UiS da hun var med i rådgivningsgruppen for forskningsprosjektet VEBB (Utvikling av vurderingsverktøy for e-bøker for barn) ved Lesesenteret på UiS. – Jeg satte stor pris på det etiske og vitenskapelige arbeidet, og hadde veldig lyst til å jobbe mer med staben der.

Da jobbmuligheten dukket opp var hun sikker i sin sak.

– Jeg var ikke i tvil om at professorstillingen på Læringsmiljøsenteret var det ideelle ekteskapet mellom faglige og personlige interesser, som det også har vist seg å være, sier hun fornøyd.  – Jeg har tidligere møtt flere av kollegene ved senteret og har virkelig sett frem til å begynne å jobbe med dem.

Oppgaver på rekke og rad
Tiden deler hun mellom Læringsmiljøsenteret og University City College i London, der hun har en stilling som seniorforsker. I tillegg er hun ettertraktet foredragsholder. Våren 2019 er hun hovedforedragsholder på konferansen Bokstart – språk fra første stund, arrangert av Foreningen !Les i Oslo. Deretter skal hun delta på konferanser på Kypros og i Chile.

– Konferansen i Oslo dreier seg om lesing og språkutvikling blant de minste barna. Der skal jeg snakker om høytlesning for barn, og kulturell og individuell tilpasning av lesetiltak, forklarer hun.

Kucirkova er i tillegg hovedredaktør for The Routledge International Handbook of Learning with Technology in Early Childhood, som ble utgitt tidligere I år.

– Dette er en av to håndbøker der flere forskere har bidratt med studier om barns læring gjennom bruk av digitale teknologier, beskriver Kucirkova, og fremhever hvor mye hun har lært av det redaksjonelle arbeidet med å sette bidrag sammen til bøker.

Egenskapte historier
Hvor interessen for barns leselæring startet har hun et klart bilde av.

– Jeg vokste opp i Slovakia og var heldig som hadde en bestefar som leste for meg da jeg var barn. Jeg har et veldig sterkt og positivt minne av at han oppfordret meg til å skape mine egne historier ved å se på illustrasjonene. Vi hadde mye moro med at han bygget videre på mine historier, mimrer hun.

Hun har i tillegg til Slovakia bodd i flere land og har lært seg en del språk.

– Jeg bodde nylig i England, der jeg også har bodd lengst. Dessuten er jeg sammen med en spanjol, så hjemme snakkes det spansk.

Musikalsk start i ny jobb
At Læringsmiljøsenteret har behandlet henne bra så langt, er hun ikke i tvil om.

– Jeg kan ikke få skrytt nok av velkomsten jeg har fått av mine kolleger. Dessuten tar jeg norskkurs og er i stand til å føre en kortere samtale med dem, sier hun entusiastisk. – Visste du forresten at Læringsmiljøsenteret har eget piano? Jeg spiller på det etter jobb, føyer hun til.