MENY

Studerer hvordan selvregulering kan hjelpe barn å lære matematikk

- Det er fint å få førstehåndskunnskap om hvordan selvregulering kan hjelpe barn å lære matematikk i tidlig alder og hvordan dette henger sammen med lese- og skriveferdigheter, sier stipendiat Dieuwer ten Braak som er på utenlandsopphold i USA.

Bildet viser Diuwer ten Braak ved Purdue University. Diuwer ten Braak er for tiden er på utvekslingsopphold ved Purdue University.

Dieuwer ten Braak er doktorgradsstipendiat ved Læringsmiljøsenteret, og i sitt prosjekt ser hun nærmere på stimulering av kompetanseområder i barnehagen. Dette semesteret har hun tilbragt på utvekslingsopphold ved Department of Human Development & Family Studies ved Purdue University.

- Purdue er et 150 år gammelt universitet med mye historie og kjente alumner som blant andre Neil Armstrong. Dette er en av de store universitetene i USA med om lag 45.00 studenter. Det finnes cafeer, restauranter og butikker over hele campus, og her jobber studenter og ansatte overalt og når som helst - ute og inne - dag og natt. Det er veldig inspirerende å være en del av en "by" der alle jobber med det samme - å ta til seg og skape ny kunnskap, sier Ten Braak.

Vil stimulere matematikkferdighetene

Stipendiaten er på besøk hos professor David Purpura, som studerer hvordan barn lærer matematikk i tidlig alder og hvordan denne utviklingen henger sammen med utviklingen av lese- og skriveferdigheter og eksekutive funksjoner (selvregulering).

- Som han sier det selv: han studerer "the ABC’s of the 123’s". Han og teamet hans holder på utvikle barnebøker som inkluderer matematiske konsepter, og de tester ut om disse bøkene kan hjelpe til med å stimulere barnas matematikkferdigheter, sier hun.

- Mitt doktorgradsarbeid inkluderer en validering av en mattetest som er utviklet spesielt for norske barnehagebarn kalt ABMT (Ani Banani MatteTest). Prof. Pupura har tidligere utviklet en mattetest for barn i barnehager i USA kalt PENS: Preschool Early Numeracy Scale, og er ekspert på feltet. Jeg har fått lov til å presentere den norske studien for Purpura og hans kolleger, og har fått mange nyttige tilbakemeldinger, forteller hun.

Fått publisert ny artikkel

Ten Braak samarbeider også med Purpura om en ny artikkel om relasjonen mellom selvregulering og matematikk og lese- og skriveferdigheter i tidlig alder. Hun sier at selv om det har vært forsket en del på selvregulering, så er det mye man i ikke vet enda.

- For eksempel så henger selvregulering ofte sterkere sammen med matematikk enn med tidlige lese- og skriveferdigheter. Det vi vil undersøke i denne studien er hvorfor denne forskjellen oppstår, sier hun.

Mens hun har vært i USA har hun også fått publisert en vitenskapelig artikkel om hvordan selvregulering og akademiske ferdigheter henger sammen hos norske barnehagebarn. Artikkelen kan lastes ned via denne lenken fram til 28 November.


Tekst: Maria Gilje Strand
Foto: Privat