MENY

- Ulike perspektiver på mobbing

- Det har vært et spennende program, og jeg har fått mange nye perspektiver som jeg skal ta med meg hjem, sier Deborah Green fra Australia om forskerkonferansen «Workshop on Agression» som ble arrangert denne uka.

  • Deborah Green, Barbara Spears og Alison Wotherspoon fra University of South Australia.
    Deborah Green, Barbara Spears og Alison Wotherspoon fra University of South Australia.
  • Janne Støen, Tove Flack og Erling Roland fra Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger.
    Janne Støen, Tove Flack og Erling Roland fra Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger.
  • Keynote speaker Aysun Dogan fra Ege University i Tyrkia.
    Keynote speaker Aysun Dogan fra Ege University i Tyrkia.
  • Janne Støen, Aysun Dogan, Sandra Graham, Simona C.S Caravita og Hildegunn Fandrem.
    Janne Støen, Aysun Dogan, Sandra Graham, Simona C.S Caravita og Hildegunn Fandrem.
  • "En liten smakebit på Australia".

Om lag 100 deltagere fra hele verden var samlet på Sola strand hotel torsdag og fredag denne uka for å delta på den internasjonale forskerkonferansen «Workshop on Agression». Dette er 24. gang konferansen arrangeres, men det er første gang den har blitt lagt til Norge.

- Det er stort for oss å få anledning til å arrangere konferansen i Norge for første gang, sier leder av konferansekomiteen Hildegunn Fandrem ved Læringsmiljøsenteret, som er strålende fornøyd med gjennomførelsen av konferansen.

En bit av Australia

«Workshop on Agression» er en forskerkonferanse med mål om å samle forskere på tvers av landegrenser, og gi de et møtepunkt der de kan utveksle forskning og erfaringer på ulike felt innen hovedtemaet «aggresjon». Årets tema for konferansen var mobbing, segregering og inkludering.

Forskere fra en rekke ulike land som Irland, Ungarn, Italia, Østerrike, USA og Australia hadde tatt turen for å delta på konferansen.

- Det er viktig å ha en møteplass for å diskutere pågående forskning på aggresjon med kolleger fra ulike disipliner og fra forskjellige land, sier Fandrem.

Deborah Green, Barbara Spears og Alison Wotherspoon fra University of South Australia hadde like godt tatt med seg en bit av Australia, som de delte ut like etter førstnevntes presentasjon.

- Siden vi har reist så langt for å delta på denne konferansen, så synes vi det var koselig å ta med oss en bit hjemmefra som vi kunne dele ut, sa Green da hun delte ut små lekebamser i form av koalabjørner.

- Må se bak oppførselen

Green holdt en presentasjon om et forskningsprosjekt hun leder der de har sett nærmere på hvordan mobbing kan oppstå og hvilke livshistorier som kan gjømme seg bak fasaden hos de som utfører mobbing. I prosjektet har hun intervjuet en 26 år gammel mann som gjennom et helt skoleløp har mobbet andre fordi han selv ikke klarte å finne sin plass. Nå studerer han til å bli lærer for å gjøre det han kan for å forhindre at andre blir mobbet.

- For å finne ut hvordan mobbing kan oppstå, må vi gå se bak oppførselen og inn i den virtuelle ryggsekken til den som utfører mobbing og pakke ut innholdet, sa Green under sitt foredrag.

Hun synes konferansen har vært svært spennende, og at det har vært nyttig å møte andre forskere med samme fagfelt som henne.

- Det har vært et spennende program, og jeg har fått mange nye perspektiv som jeg skal ta med meg, sier Green, og får samtykkende nikk av sine kolleger Barbara Spears og Alison Wotherspoon.

- Skolen har en viktig rolle

Over to dager har det blitt holdt 40 presentasjoner under konferansen. Keynote speakers var Simona Caravita fra Catholic University of the Sacred Heart i Italia, Sandra Graham fra University of California i USA og Aysun Dogan fra Ege University i Tyrkia.

Sistnevnte åpnet dag to av konferansen med å snakke om sitt forskningsprosjekt der de ser undersøker hvordan  syriske flyktningbarn kan inkuderes i det tyrkiske utdanningssystemet. Hun viste til at siden krigen i Syria startet i 2011, har det kommet over 1,7 millioner syriske barn og unge til Tyrkia. Mange av disse er født i Tyrkia, og har liten eller ingen skolegang.

- Skolen spiller en viktig rolle i inkluderingen av disse barna, men hvordan man skulle integrere barna i utdanningsløpet, var ikke så enkelt å komme frem til, sier Dogan og viser til at flyktningbarna i Tyrkia først måtte gå på egne skoler.

I prosjektet ser de på hvordan man kan bruke lek og samspill mellom tyrkiske skoleelever og syriske flyktningbarn for å få til en suksessfull integrering.

 

Tekst og foto: Maria Gilje Strand