MENY

Utvalgte nyheter om Læringsmiljøsenteret

Et utvalg nyhetssaker der ansatte ved Læringsmiljøsenteret har uttalt seg, og av saker om senterets arbeid.

Illustrasjonsbilete aviser mobbing
  • Mobbing går hardt ut over både mobberen og den som blir mobbet

    Forskning.no (24. september 2019): Også de som har vært slemme mot andre som barn eller ungdom, får det vanskeligere i livet, viser norsk studie.

    Les hele artikkelen hos Forskning.no

  • Har barnet ditt kraftig separasjonsangst?

    Nettavisen (15. september 2019): Slik oppdager du om barnet ditt har alvorlig separasjonsangst - og hva du kan gjøre med det.

    Les hele artikkelen hos Nettavisen

  • Ein skule langt over snittet

    Møre+ (12. september 2019): 10.-klassingane i Hornindal har fått eksamenskarakterane sine, og dei ligg langt over landssnittet. Dei ligg også godt over snittet i Sogn og Fjordane, og det er resultatet av eit målretta samarbeid mellom skule, foreldre og kommunen.

    Les heile saka hos Møre+

  • Viktige verdidebatter i barnehagen

    Adresseavisen (10. september 2019): Det er lite som tyder på at Lekbasert læring skaper elitebarnehager, svarer de to prosjektlederne etter kritiske spørsmål fra NTNU-professor.

    Les hele debattinnlegget i Adressa

  • Slik hjelper du elevene med å takle stress og prestasjonsangst

    Utdanningsnytt (2. september 2019): Her får du 10 tips til hvordan du som lærer kan hjelpe elevene dine med å takle stress og prestasjonsangst.

    Les hele saken hos Utdanningsnytt

  • - Lærerne har ingen mulighet til å forsvare seg

    Dagbladet (27. august 2019): To år etter lovendringen, er det tydelige tegn til at skolene har tatt raskere og bedre grep i mobbesaker. Men det går på bekostning av lærerne, mener Utdanningsforbundet.

    Les hele artikkelen i Dagbladet

  • Nå er de i gang med et nytt spennende filmprosjekt: – De er helt fantastiske og veldig dyktige

    Østlands-Posten+ (26. august 2019): Dansere og voksne fra Studio Nille var i Alfred Andersens lokaler for å jobbe med et nytt spennende filmprosjekt.

    Les hele artikkelen i Østlands-Posten+

  • Nå går datteren på skolen igjen – etter tre år på barnerommet

    NRK Rogaland (24. august 2019): Jenta hennes hadde skolevegring og satt hjemme de tre siste årene av barneskolen. Så skjedde det noe som for første gang fikk henne til å glede seg over skolehverdagen.

    Les hele artikkelen hos NRK

  • Skolevegring – et økende problem

    NRK Dagsrevyen (24. august 2019): Elever over hele landet er i gang med et nytt skoleår. For de aller fleste en positiv opplevelse. Men hva gjør du som forelder hvis barnet ditt ikke vil gå på skolen?

    Se hele innslaget på Lørdagsrevyen

  • Stavanger kommune får millioner for friskoleelevene

    Stavanger Aftenblad (22. august 2019): Den ene siden i det politiske landskapet mener friskolene skaper et mangfold, mens den andre hevder at de tapper den offentlige skolen for elever og ressurser. Men gjør friskolene egentlig det?

    Les hele artikkelen i Stavanger Aftenblad

  • Barn lærer best gjennom lek

    Aftenposten (22. august 2019): Alle foreldre har fått god informasjon om prosjektet, og deltagelse i forskningen er frivillig.

    Les hele debattinnlegget i Aftenposten

  • – Barnehagen er altfor viktig til at vi kan overlate til tilfeldigheter hva som skjer der

    Barnehage.no (21. august 2019): Det mener professor Mari Rege som er en av prosjektlederne for Agderprosjektet.

    Les hele artikkelen hos Barnehage.no

  • Skolevegring: – Få et samarbeid med skolen

    Psykisk helse (14. august 2019): ­– Skolevegring kan oppstå av flere grunner, både hos eleven selv, i familien og i skolen. Situasjoner i skolen kan være manglende forutsigbarhet og kontroll, sier Trude Havik, førsteamanuensis ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger.

    Les hele artikkelen i Bladet psykisk helse

  • – Vi må dele ut smileys til barnehagene, så foreldrene vet hvilken de skal velge

    Barnehage.no (13. august 2019): – Vi har en unik mulighet til å gjøre en forskjell, men hvordan kan vi ta ut barnehagenes potensiale? Det var oppsparket fra førsteamanuensis Ratib Lekhal ved Handelshøyskolen BI da det ble invitert til debatt om kvalitet i barnehagen under Arendalsuka. Han fikk flere forslag fra paneldeltagerne.

    Les hele artikkelen i Barnehage.no

  • Utdanningsforbundet lider av kunnskapsallergi

    Dagens Næringsliv (12. august 2019): Det barna får lære i barnehagen, har betydning for hvordan de klarer seg på skolen, viser forskning. Så langt har ikke Utdanningsforbundet maktet å forholde seg til denne kunnskapen.

    Les hele kronikken i Dagens Næringsliv

  • Lekbasert læring ga resultater – men kun for barn i «dårlige» barnehager

    Utdanningsnytt.no (9. august 2019): Barn som fikk et lekbasert læringsopplegg, hadde bedre ferdigheter i matematikk, språk og selvregulering etter ett år. Men det gjaldt kun hvis de gikk i barnehager med lite læring i utgangspunktet.

    Les hele artikkelen hos Utdanningsnytt.no

  • Vil ha mer læring i barnehagen

    NRK Dagsrevyen (8. august 2019): Et systematisk opplegg i barnehagen ser ut til å gi gevinst.
     

    Se hele innslaget på Dagsrevyen

  • Ny forskning: Læring i barnehagene gir bedre skolebarn

    NRK Rogaland (8. august 2019): Barn som har hatt et systematisk læringsopplegg i barnehagen, gjør det bedre på skolen, viser ny forskning. Men professor advarer mot at barnehagen blir for lik skolen.

    Les hele artikkelen hos NRK

  • Bytt ut #stjerneformet agurk med #øyekontakt og #klem!

    Stavanger Aftenblad (4. august 2019): Håndkrampene etter perfekte matpakker har heldigvis fått hvile nå i sommerferien. Men om noen uker er vi gang igjen.

    Les debattinnlegget i Stavanger Aftenblad

  • 10 tips til hvordan lærere skal håndtere stress i skolen

    Forskning.no (2. august 2019): Slik kan lærere hjelpe skoleelever med å takle stress og prestasjonsangst.

    Les hele artikkelen på Forskning.no

  • Kampen om status i klassen leder til utestenging

    Forskning.no (18. juli 2019): Ønsket om å oppnå en bedre posisjon eller beholde sin posisjon i vennegjengen er en av grunnene til at ungdom stenger ute enkelte elever. – Vi kan trolig forebygge mobbing ved å tone ned status som verdi, sier forsker.

    Les hele saken hos Forskning.no

  • Elevers rett til et trygt og godt skolemiljø – styrket eller svekket?

    Stavanger Aftenblad+ (15. juli 2019): I to skoleår har rektorene hatt plikt til å reagere og dokumentere hver gang det blir meldt fra om mobbing eller utrygt skolemiljø. Ett resultat er at den som varsler først, får rett – og at andre kan bli krenket.

    Les hele debattinnlegget i Stavanger Aftenblad+

  • Hva er mobbing?

    Utdanningsnytt (11. juli 2019): Begreper som omhandler negative sider ved menneskelig erfaring, fylles med stadig mer omfattende innhold. En negativ effekt kan være at vi mister evnen til å skille mellom fenomener som bør holdes atskilt.

    Les hele artikkelen i Utdanningsnytt

  • Håper karakterene i orden og oppførsel skrotes for godt

    Utdanningsnytt (10. juli 2019): I fem år har Rogaland hatt et prøveprosjekt hvor karakterer i orden og oppførsel ble fjernet i videregående skole. Udir sier nei til å fortsette ordningen.

    Les hele artikkelen i Utdanningsnytt

  • Slik kan lærere bli gode ledere for klassen

    Forskning.no (30. juni 2019): Lærerens lederskap er den viktigste faktoren for hvordan klassemiljøet blir.

    Les hele artikkelen på Forskning.no.