- Å ha høy bevissthet om hvor viktig dialogen lærer-elev er.
- Å ta ansvar for kvaliteten på relasjonen lærer-elev.
- Å gi tydelige beskjeder og instruksjoner.
- Å gi hver enkelt direkte tilbakemeldinger på arbeidsinnsats, læringsmål og atferd.
- Å etablere et positivt klima og arbeidsro.
- Å gjøre bruk av lærers kunnskap om støttende dialog, oppsummering, spørsmål og liknende.
- Å vektlegge å utvikle elevenes læringsstrategier.
- Å sørge for en god struktur på undervisningen, med en markert start og avslutning.
Referanser
Utdanningsdirektoratet og Sosial- og helsedirektoratet (2006). Forebyggende innsatser i skolen.
Nordahl, T., Sørlie, M. A., Manger, T. og Tveit, A. (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge.
Nordahl, T. ( 2012). Dette vet vi om klasseledelse.