MENY

En historie fra Mandal

De fleste program har i seg gitte standarder eller prinsipper som skolene skal implementere for å skape endring. I hvilken grad endring skjer, er avhengig av i hvilken grad skolene makter å implementere disse, det vil si å gjøre disse standardene som er gitt utenfra, til sine egne.

Respekt i Mandal. Trykk på bildet for å starte.

Respekt var et av flere skoleutviklingsprogram som norske skoler kunne velge å delta i for å utvikle et bedre læringsmiljø.

Vi har laget en digital fortelling om Respekt i Mandal kommune. Her vil vi ta dere med på en tur helt fra starten, da ideen om å implementere Respekt i alle kommunens skoler ble sådd, og frem til programperioden gikk ut.

Programmet ble implementert i Mandal-skolene i perioden 2011–2013. Hvordan var implementeringsprosessen i praksis? Hvordan gjør man standardene i programmet til sine egne? I fortellingen følger vi de tre skolene Frøysland, Furulunden og Holum nærmere, og ser på hvordan de gjorde standardene i Respekt til sine egne. 

I denne fortellingen bruker du piltastene til å bla som i en bok. Bruk høyrepilen til å bla frem neste side. Du kan også bruke venstrepilen til å bla tilbake. Når du har vært gjennom det hele, kan du klikke deg direkte inn på det du ønsker å se nærmere på, og du kan zoome inn og ut ved å skrolle på musa. Du kan når som helst returnere til start ved på flytte pilen til høyre på skjermen og klikke på hjem-ikonet.

God fornøyelse!

UiS logo