Uansett om det er det utadvendte eller det innadvendte som viser seg i klassen, så har alle elever utbytte av en rimelig grad av struktur i undervisningen. Det vil si at læreren:
- formidler klare forventninger til elevenes atferd.
- innarbeider gode rutiner og vaner.
- er tydelig i sine reaksjoner og tilbakemeldinger.
For læreren selv handler klasseledelse ikke bare om slike ytre strukturer i sin undervisning, men også om å:
- bli kjent med alle elevene.
- etablere positive relasjoner, og sørge for overvekt av positiv kommunikasjon med elevene.
- ha en problemløsende holdning når det oppstår problemer i klassen, enten elevene er for mye eller for lite aktive.
- forsøke å forstå hvorfor noen elever er tilbaketrukne og passive, og hva som skal til for å få dem med i undervisningen. Det samme for de mer utagerende.
Klasseledelse er den viktigste forutsetningen for at lærere skal lykkes i sitt arbeid. I Terje Ogdens bok Klasseledelse: praksis, teori og forskning (2012) kan du lese mer om ferdigheter i klasseledelse. Undervisning og aktivitetsledelse er kjernen i lærerhåndverket, skriver Ogden, og målet er å skape et godt læringsmiljø hvor elever kan utvikle seg faglig og sosialt.