Oppgave 1
Selvrefleksjon 10 minutter.
Mobbing kan gi store følelsesmessige og sosiale vansker.
- Tenk gjennom erfaringer du har fra din egen praksis. Har du hatt elever med følelsesmessige og sosiale vansker som følge av mobbing?
- Mener du at du har hatt den kompetansen du trenger for å følge opp disse elevene på en god måte?
Oppgave 2
Grupperefleksjon 20 minutter.
- Ta en runde. Del erfaringer fra oppgave 1.
- Hva skal skolen gjøre når barn får følelsesmessige og sosiale vansker som følge av mobbing?
- Hva er lærerens ansvar ?
- Hva er rektors ansvar?
Oppgave 3
Selvrefleksjon 10 minutter.
- Hva vil du gjøre hvis du oppdager at en elev som har blitt utsatt for mobbing har :
- utviklet sosial angst?
- fått post traumatisk stress?
- utviklet skolevegring?
Oppgave 4
Grupperefleksjon 20 minutter.
- Ta en runde. Del refleksjoner fra oppgave 3.
- Hvilke tiltak kan lærere iverksette?
- Hva skal man overlate til andre instanser?
- Hvilke instanser bør skolen samarbeide med når man tror at barn eller unge har fått store følelsesmessige og sosial vansker som følge av mobbing?
Refleksjonsoppgaver: Tove Flack