MENY

Hvorfor samarbeide med foreldrene?

Et godt samarbeid mellom hjem og skole vil kunne være forebyggende og problemløsende med tanke på sårbare elever/foreldre og elever med problematferd.

To voksne som lytter.

Det skriver Nordahl & Sørlie (1996). Alle elever, foreldre og lærere profiterer på en god samarbeidsrelasjon mellom hjem og skole (Desforges & Abouchaar, 2003; Hattie, 2009; Stette, 2009).

Foreldrenes engasjement i skolen har en forebyggende effekt når det gjelder problematferd i skolen (Nordahl & Sørlie, 1996; Overland, 2007). Når elevene ser at lærerne og foreldrene har en god relasjon, bidrar dette positivt overfor elevene og virker preventivt.

Et godt foreldresamarbeid bidrar til at vi kan ligge i forkant av vanskelige situasjoner og bedre tilrettelegge for et mer tilpasset opplegg rundt eleven. Foreldresamarbeidet har altså både et forebyggende og problemløsende perspektiv. For å kunne jobbe forebyggende og problemløsende må både skoleledelsen, lærere og foreldre ha kunnskaper om betydningen av et godt hjemskolesamarbeid (KD, 2008; Nordahl, 2007).

Når foreldrene engasjerer seg og blir involvert i skolens aktiviteter, får de bedre innsikt i skolen og det som foregår der. De utvikler positive holdninger til skolen, respekterer lærerne mer, forstår mer hva som forventes av dem og hvordan de selv kan bidra til faglig og sosial utvikling for egne barn (Epstein, 2001). Når foreldrene involverer seg i barnas skolegang, gjør elevene det bedre faglig sett sammenlignet med om de ikke engasjerte seg (Epstein, 2001; KD, 2008).

Lærerne på sin side utvikler en bedre forståelse for sine elever og de blir bedre i stand til å tilpasse undervisingen til den enkelte. De kan i tillegg få styrket sin kompetanse i å samarbeide med foreldre, noe som bidrar til en positiv utvikling av samarbeidet (Eldridge, 2001). Det har gjennom fl ere år vært kjent at skoleutviklingsprogram har positiv betydning for utvikling av skolens læringsmiljø slik at det kommer alle elever til gode, også elever med atferdsvansker og andre sårbare elevgrupper. Foreldresamarbeid og en skoles kvalitet henger nøye sammen.

I effektivitetsforskningens tidlige fase var det helt uaktuelt å bruke foreldre som et mål på hvor effektive skoler var (Hargreaves, 2007). Etter hvert fant en at foreldreinvolveringspraksis var 1 av 12 nøkkelfaktorer som skilte eff ektive fra 11 ineff ektive skoler (Mortimore, Sammons, Stoll, Lewis, & Ecob, 1988; Rosenholtz, 1991). Eff ektive skoler og utviklingsorienterte skoler er skoler som har gode strukturer og planer som gjelder hele skolens virksomhet (Imsen, 2003; Rosenholtz,1991). Skoler som ikke var utviklingsorienterte var av den oppfatningen at det ikke var noe å gjøre med foreldre som ikke engasjerte seg, mens utviklingsorienterte skoler så på foreldrene som en del av løsningen på eventuelle problemer (Epstein, 1986; Epstein et al., 2002).

Gjennomgangstonen var at foreldre ble sett på som en viktig del av skolen og dets nærmiljø, og det var til enhver tid nødvendig å ha en godt utviklet standard for samarbeidet med alle foreldre. Jo bedre det generelle samarbeidet med foreldrene fungerer på en skole, jo bedre vil samarbeidet med foreldre til elever med atferdsvansker sannsynligvis også fungere.

Teksten er hentet fra heftet Samarbeid mellom hjem og skole (pdf).